Denne bog lærer dig at sige nej til opgaver, kolleger eller din chef, på en måde dig sikrer dig mod skyld, skuffelser og sure miner. 

Siger du ja til at løse en opgave, selvom du hverken har tid eller lyst? Har du alt for travlt på arbejdet, fordi du ikke formår at sige fra over for din chefs urealistiske forventninger? Lader du din kollega afbryde dig, selvom det passer dig dårligt?

Så er denne bog til dig.

Bogen indeholder fem strategier, der på hver deres måde kan hjælpe dig med at blive bedre til at sige nej i forskellige situationer: For det første i de situationer, hvor andre beder dig om noget, du ikke kan, bør eller vil sige ja til. For det andet i de situationer, hvor du vil sige nej til noget andre gør, og hvor du dermed gerne vil bede dem gøre noget andet.

Du får en lang række teknikker og råd til, hvordan du siger nej, klart, klart, tydeligt og uden at ødelægge den professionelle relation. Faktisk vil du opleve, at samarbejdet bliver bedre, fordi du får mere overskud til at sige helhjertet ja. Som en ekstra gevinst vil du opleve, at dine kolleger får større respekt for dig.

Du får bogen for kr. 239,-  inkl. moms. (Forlagets vejledende udsalgspris kr. 269,-)

→ Køb den her

Læs her hvad andre mener om bogen

Forfatteren har fat i nogle væsentlige ting ved at sige nej, og så er er bænkemetoden en glimrende beskrivelse af hvordan man kan sige nej. Øvelserne er ligeledes gode, da de forbereder og indøver et godt nej. Generelt er bogen yderst velskrevet og den kommer godt rundt i krogene. Bibliotekernes lektørudtalelse.

Derfor skal du læse den

Har du glemt hvordan man siger nej, kan denne bog genopfriske gode nej-principper, men samtidig er den nuanceret – den forgøgler hverken at et nej til chefen er nemt, eller at du altid skal sige nej.

Magasinet Psykologi, 05/2021

ANMELDELSE:

”Sådan siger du nej på jobbet” af Line Ullmann

 

Den her bog kan måske spare dig for at gå ned med stress.

 

Det her er en utrolig veldrejet bog med masser af eksempler, værktøjer og små huskeregler. Man mærker man hurtigt, at forfatteren selv af en bredspektret erfaring med emner som både leder og underviser og personligt.

 

Selv om Line starter med at skrive, at man ikke behøver spendere tusindevis af kroner på terapi for at lære at sige nej, så er det en indsigtsfuld bog, der anerkender, at vi alle kommer med en bagage og forsvarsmekanismer, der beskytter os mod de afvisninger, der potentielt kan ligger i at sige fra.

 

Set med terapeutiske øjne adresserer bogen en stressfaktor #1 for rigtig mange. Nemlig det at kunne sætte grænser og sige nej. Vi lever i et samfund, hvor der efterhånden er kommet lighedstegn mellem dét at have en positiv indstilling på sit arbejde, og det at sige ja til alt og alle. Det er en kæmpe misforståelse, som denne bog adresserer på fineste vis.

 

At kunne sige nej, er en vigtig del af værktøjskassen for at forebygge stress, men første step er overhovedet at få øje på, at man siger for lidt nej for at passe på sit overskud og grænser.

”Sådan siger du nej på jobbet” er spækket med eksempler på situationer og reaktionsmønster, som jeg tror mange vil kunne genkende sig selv i.

 

Bogen er gavmild med små øvelser, metaforer og ”huskere”, og så findes der link til arbejdspapirer, som gør det meget nemt at gå til.

 

Her får man en bog, som anerkender det særlige ved at være i en arbejdsrelation, hvor vi får vores løn og forventes at tage opgaver, være fleksible og samarbejdsvillige. Det udelukker ikke et nej – men det er der rigtig mange, der tror. DERFOR skal man læse den her bog.

 

Jeg har allerede inddraget flere af bogens værktøjer i mine stresscoaching forløb.

 

Marianne Ruben Eikers

Psykoterapeut MPF og cert. Stresscoach

www.marianneeikers.dk